Sveriges ingenjörer

Gå med i Sveriges ingenjörer

Sveriges ingenjörer är det fackförbund som majoriteten av ingenjörerna i Sverige väljer att ansluta sig till. För att kunna bli medlem krävs även att man är färdigutbildad ingenjör eller att man för tillfället studerar till detta.

Även Egenföretagare är välkomna som medlemmar i Sveriges Ingenjörer. Dessa kan både få hjälp med att starta upp sin verksamhet och få verktyg och tjänster som underlättar deras arbete.

Sveriges ingenjörerDetta är exempel på vad man får som medlem i Sveriges ingenjörer.

• Rådgivning

Rådgivning är en av de grundläggande uppgifterna för alla fackförbund. Medlemmar kan ringa till Sveriges Ingenjörer för att få vägledning, information eller ställa frågor som handlar om arbetslivet så som arbetsvillkor, lönenivåer eller arbetsrättsliga frågor.

• Statistik och karriärsservice

Med lönestatisk får medlemmarna ett tydligt verktyg i kommande lönesamtal. Vill man få hjälp med att ta ett steg i karriären finns flera verktyg och tjänster för detta. Bland annat kan man gå på karriärseminarier och få karriärcoachning. Fackförbundet kan även hjälpa till med att granska CV och på andra sätt stödja medlemmarna i jakten på ett nytt jobb.

• Inkomstförsäkring och andra försäkringar

Som medlem i Sveriges ingenjörer får man en inkomstförsäkring som ger en kompletterande ersättning utöver den summa som betalas av A-kassan. Det gör att man kan få 80% av sin lön baserat på en maximal bruttolön på 100 000 kr. Ersättning betalas i 150 dagar. Med en tilläggsförsäkring kan antalet ersättningsdagar ökas till 180. För att inkomstförsäkringen ska vara aktiv krävs även medlemskap i Akademikerna A-kassa.

Genom fackförbundet går det även att teckna ett flertal andra försäkringar till rabatterat pris. Detta i samarbete med IF Skadeförsäkringar och Akademikerförsäkring.

• Förhandling / Juridiskt stöd

Om det uppstå en tvist mellan en medlem och en arbetsgivare får man i första hand hjälp av en lokal företrädare. Det går även att få hjälp av ombudsmän samt jurister som är väl insatta i arbetsrätt. Om tvisten skulle gå till domstol hjälper förbundet till med jurister.

• Rabatter och förmåner

I likhet med andra fackförbund erbjuder Sveriges Ingenjörer rabatter och erbjudanden hos samarbetande företag. Bland annat kan medlemmar få förmånliga bolån hos SEB och Danske Bank samt medlemslån hos SEB, Swedbank och Nordea.

• Ingenjören & Ny Teknik

Ingenjören är Sveriges Ingenjörers medlemstidning som delas ut fem gånger per år. Utöver nyheter inom branschen finns hjälp och stöd för karriärsutveckling. Utöver denna tidning får medlemmarna även tidningen Ny Teknik. Man får också rabatter på ett flertal andra relaterade tidningar.

Bli medlem i Sveriges Ingenjörer

Om man vill bli medlem i Sveriges Ingenjörer kan medlemsservice kontaktas via telefon eller mail på vardagar. Ett alternativ är att fylla i ansökningsformuläret online. Detta går på några få minuter genom att man uppger personuppgifter och var man är anställd/studerar. I webbansökan får man bland annat välja mellan en rad olika utbildningar. Finns den aktuella utbildningen inte med måste man ladda hem ansökningsblanketten och skriva under den manuellt innan den skickas in.

För att bli medlem krävs att man studerar till högskoleingenjör alternativt civilingenjör eller är färdig med sin utbildning.

Sveriges Ingenjörer tillämpar en fast avgift oavsett inkomst. Som ordinarie medlem betalar man 230kr/månad.

Under studietiden kostar medlemskap 15kr/mån. Det år man tar examen (och får jobb) betalas 60kr/mån och nästkommande år 115kr/mån. Därefter är man på ordinarie nivå av 230kr/mån.

Arbetarman  på ett företag utanför Norden är avgiften 115kr/mån. Samma pris gäller för doktorander och de som har reducerad avgift.

Som pensionär kan man vara medlem för att få tillgång till rabatter och förmåner. Däremot har man inte behov av samma arbetsrättsliga stöd. Detta gör att priset blir 432kr/år.

De som är med i A-kassan betalar även 100kr per månad för detta medlemskap.