Gå med i Kommunal

Kommunal är fackförbundet för personer som är verksamma inom den kommunala sektorn. Det innebär att man är anställd inom kommunen eller ett företag som ägs av en kommun. Även personer anställda inom Landsting och inom naturbruksområden är välkomna till Kommunal.

Fackförbundet har drygt 500 000 medlemmar och är därmed ett av Sveriges största fackförbund.

Kommunal sammanfattar sina medlemsförmåner med att medlemmarna får ”trygghet på jobbet, mer pengar i lönekuvertet och verktygen du behöver för att påverka på din arbetsplats”

Det är en bra sammanfattning och bland förmånerna finns bland annat:

• Inkomstförsäkring och andra försäkringar

Kommunal är ett mycket bra fackförbund gällande antalet försäkringar som ingår i medlemskapet. Här ingår både hemförsäkring, olycksfallsförsäkring, inkomstförsäkring, livförsäkring oh barngrupplivförsäkring. Dessa kan även skräddarsys efter eget behov genom tilläggsförsäkringar.

Inkomstförstärkningen ger ersättning vid arbetslöshet så att man får 80% av sin lön.  Ersättning betalas ut i 100 dagar.

Som ny medlem får man automatiskt även Sjuk- och efterlevandeförsäkring samt Olycksfallsförsäkring för äkta hälft. Dessa kan man däremot tacka nej till om man inte önskar dem.

Försäkringarna tecknas via Folksam och det är dem man ska kontakta om man har frågor kring villkoren.

• Högre lön

Genom förhandlingar med arbetsgivarna skapar Kommunal förutsättningar för högre lön. Dessutom finns information och hjälp att få via webbplatsen för de som vill förbereda sig inför lönesamtal och utvecklingssamtal.

• Rådgivning

”Kommunal Direkt” är Kommunals kommunikationskanal med medlemmar som har frågor gällande allt från arbetsvillkor till lönenivåer. De nås både via mail, telefon och via deras Facebookkanal. En snabb hjälp när man som mest behöver den.

• Påverka på din arbetsplats

Bli arbetsplatsombud, visa din åsikt via opinionsbildning eller utbilda dig inom arbetsmiljö eller andra arbetsrelaterade frågor. Kommunal erbjuder flera vägar att gå för den som på ett praktiskt sätt vill förbättra villkoren på arbetsplatsen.

• Förhandlingshjälp och Rättshjälp

Vid tvister med arbetsgivaren kan Kommunal hjälpa till med förhandling. Går det så långt som till domstol kan Kommunal bistå med rättshjälp.

• Rabatter och förmåner

Som medlem kan man bland annat få 8% rabatt hos Adlibris, 20% på Nordic Hotels och 10-50% på boende i Sälen.

Ännu en fördel är resestipendium för de som vill genomföra studieresor till andra länder för att lära sig mer inom fackliga frågor, språk eller offentlig sektor.

• Kommunalarbetaren

Tidningen Kommunalarbetaren delas ut varannan vecka och innehåller allt från reportage och artiklar till praktiska råd.

Bli medlem i Kommunal

Att bli medlem i Kommunal är enkelt och ansökan kan ske online eller via telefon.  Oavsett om man är studerande, heltidsanställd, deltidsanställd eller timanställd kan man bli medlem. Det krävs däremot att man arbetar inom kommun/landsting, kooperativ, företag inom kommunen eller inom naturbruksområdet. Som namnet visar är detta alltså fackförbundet för de som på något sätt jobbar inom kommun (eller landsting).

Vill man hellre fylla i en pappersblankett går det att ladda hem den från hemsidan.

Vad det kostar att vara medlem i Kommunal varierar beroende på månadsinkomst man hade i snitt under föregående år. Det finns sex olika kostnadsnivåer.

Exempel från 2017:

En person som tjänade 0-10 000 kr i månaden betalade 103kr/mån. Med A-kassa 205kr/mån.

En person som tjänade 34 767 eller mer i månaden betalade 587kr/mån. Med A-kassa 689kr/mån.

Medlemskap i A-kassan är inte något måste även om det är en stark rekommendation.

Gymnasieungdomar på programmen Barn och fritid, Vård- och omsorg och Naturbruk kan bli medlemmar i Kommunal. Detta då helt utan kostnad.

De som studerar 100% i minst 31 dagar i sträck får betala den lägsta avgiften. (Se nivån för 0-10 000kr)