Gå med i Vision

I fackförbundet Vision finns ca 190 000 medlemmar inom ca 4000 olika yrkesgrupper. I jämförelse med andra fackförbund är förhållandevis många medlemmar akademiker och arbetar med yrken inom välfärden eller på företag som har koppling till detta.

Det är exempelvis det största fackförbundet för chefer inom offentlig sektor. Här finns även de som arbetar i Svenska Kyrkan samt olika frikyrkor. Det spelar ingen roll om man är heltids- eller deltidsanställd eller student/pensionär.

Vad får du som medlem?

VisionVision förhandlar det kollektivavtal som till stor del reglerar lön och arbetsvillkor på arbetsplatsen. Utöver det ges bland annat dessa förmåner:

• Inkomstförsäkring och andra försäkringar

I medlemskapet ingår en inkomstförsäkring. Inkomstförsäkringen gäller för alla anställda (även vikariat) och ger ersättning så att personen får 80% av sin lön i upp till 180 dagar. Försäkringen ger ersättning på lön upp till 100 000 kr. Den kan förlängas genom en tilläggsförsäkring till att gälla i 280 dagar.

Nya medlemmar får gratis en Olycksfallsförsäkring, Sjukförsäkring och Livförsäkring. Dessa gäller i tre månader och mot avgift kan de sedan förlängas.

Via Vision kan man även teckna andra försäkringar till förmånligt pris, ex Seniorförsäkring, Företagsförsäkring och Barn- och gravidförsäkring.

• Utbildning

Vision genomför regelbundet flera olika kurser som är gratis för medlemmarna. Utöver det ger de rabatt på kurser hos exempelvis Sensus och Lexicon.

Stöd och Hjälp

Oavsett om man behöver samtalsstöd, juridisk hjälp eller har frågor inom arbetsmiljö finns Vision till hands med hjälp. ”Samtalsstöd” är tillgängligt dygnet runt och ger stöd vid exempelvis mobbning, våld, missbruk m.m.

Via ”Visions Karriärtjänst” kan man gratis diskutera sin karriärsutveckling med en karriäragent och ”Vision Direkt” svarar på frågor gällande arbetsmiljö, arbetstider m.m.

Skulle det uppstå en konflikt på arbetsplatsen mellan dig som anställd och arbetsgivaren kan Vision erbjuda rättshjälp. Detta även upp i Arbetsdomstolen.

Utöver information och stöd får medlemmarna tillgång till Mentornätverket. Det är ett nätverk som bygger på erfarenhetsutbyte mellan medlemmar via deras hemsida.

• Statistik & Verktyg

Att ha ett välskrivet CV, genomarbetad profil på LinkedIn och ett proffsigt personligt brev är ett tydligt första steg för att få det jobb man önskar. Öka chanserna till att få drömjobbet genom att ta hjälp av proffs på Vision som kan läsa igenom detta innan arbetsansökan skickas iväg.

Ett annat verktyg som erbjuds är ”Stresskollen”. Genom olika frågor sammanställs din arbetssituation och utifrån det ges konkreta tips på hur stressnivån kan minska och arbetsglädjen öka.

• Rabatter och erbjudanden

Som medlem får man rabatter och erbjudanden hos ett flertal olika företag. Bland annat ges 5% rabatt på Adlibris och Bokus samt möjlighet att hyra Visions semesterstugor för medlemspris (finns på fyra ställen i landet). Andra rabatter ges bland annat på träningskort från Actic, rabatt hos Lensway och gratis finansiell rådgivning.

• Tidningen Vision

Alla medlemmar får tidningen Vision med artiklar och reportage från arbetslivet.

Bli medlem i Vision

De som vill bli medlem i Vision kan ringa Vision Direkt eller fylla i ansökningsformuläret på deras hemsida. Detta genom att uppge personuppgifter och uppgifter kring sin arbetsplats.

Är man medlem i ett annat fackförbund är det viktigt att man ansöker om inträde samma månad som utträde sker ur det andra fackförbundet. Detta för att man ska kunna tillgodoräkna sig den tidigare medlemstiden.

Pris

För alla medlemmar är de tre första månaderna gratis. Man kan sedan välja att fortsätta sitt medlemskap eller avsluta det. Det är därmed ett kostnadsfritt sätt att prova vilka fördelar som finns med fackförbundet.

De som är under 30 år betalar sedan enbart 100kr under första året. Studenter betalar 100kr för hela studietiden

Hur mycket medlemskapet annars kostar är beroende på personens inkomst. Som lägst är månadsavgiften 54kr och som högst 283 kr. För de med en lön över 22 400 kr är månadsavgiften 283 så många hamnar på denna nivå.

De som väljer att gå med i A-kassan får även betala avgiften för detta på 115kr/mån.