Lärarförbundet

Gå med i Lärarförbundet

Med drygt 230 000 medlemmar är Lärarförbundet det största fackförbundet för lärare i Sverige. De allra flesta medlemmar jobbar i förskola, grundskola eller på gymnasium. Men här finns även lärare inom folkhögskolor samt kyrkomusiker, skolledare och studie- och yrkesvägledare.

Fackförbundet har därmed ett stort fokus på skola och utbildning och är verksamma inom hela utbildningssystemet. Målet är att skapa förutsättningar för lärare och skolpersonal att ge eleverna vad de behöver för att utvecklas och ta till sig kunskap.

LärarförbundetI likhet med andra fackförbund förhandlar Lärarförbundet om kollektivavtal, hjälper medlemmarna med arbetsrättsliga frågor och stödjer med fakta och verktyg för kompetensutveckling. Bland annat ingår följande förmåner:

• Utbildningar

Via Lärarförbundet finns ett flertal gratis utbildningar och kompetenshöjande aktiviteter att välja mellan. Bland annat finns ”Ny Lärare” som är en introduktion för nya lärare samt ”Lärarkvällar” med föreläsningar, diskussioner och debatter. Dessa kvällar sänds även online för de som inte kan medverka fysiskt.

• Arbetsrättsligt stöd

En av de största fördelarna med ett medlemskap i ett fackförbund är att man får arbetsrättsligt stöd. Någon att fråga gällande frågor kring arbetsmiljö, lönenivåer, arbetstid m.m.

• Juridiskt stöd

Om en medlem upplever hot eller våld kan man få juridiskt stöd från Lärarförbundet. Blir det en juridisk process ställer förbundet upp med jurister.

• Statistik och Verktyg

Via onlinetjänsterna ”Min Arbetstid”, ”Min Lön” och ”Min Kollega” ges statistik och verktyg som underlättar både utvecklingssamtal och lönesamtal. En uppskattad app är ”Lärarschemat” som underlättar det praktiska jobbet med att vara lärare.

Inkomstförsäkring och andra försäkringar

Som medlem får man automatiskt en inkomstförsäkring som gör att man kan få ut 80% av sin lön. Detta för alla med en bruttolön upp till 60 000kr. Ersättningen kan betalas ut i 200 dagar.

De tre första månaderna ingår även Olycksfallsförsäkring, Hemförsäkring och Livförsäkring gratis. De som vill kan sedan förlänga dessa försäkringar efter att gratisperioden är över.

Man kan även få rabatter på flera andra försäkringar genom förbundet.

• Stipendier

Lärarförbundet har ett flertal olika stipendier som främjar allt från vidareutbildning till integration. Dessa kan sökas oavsett vilka ämnen man undervisar i.

• Rabatter och erbjudanden

Inom resor får alla medlemmar bland annat rabatt på boende i Riva del Sole (Italien), hotell Fjällgården (Åre) samt Viking Line, Silja Line och Birka Cruises. Man kan även göra lägenhetsbyte med lärarkollegor i Frankrike

Inom böcker och tidningar ges rabatt på Nationalencyklopedin och tidningen Fokus.

Andra förmåner är exempelvis förmånliga lånevillkor hos flera banker, enkelt pensionssparande samt rabatterade försäkringar.

• Lärarnas Tidning samt Pedagogiska Magasinet

I medlemskapet ingår Lärarnas Tidning samt Pedagogiska Magasinet. Utöver det kan man även teckna förmånliga prenumerationer på ämnes- eller skolformsinriktad verksamhet. Detta kostar då 22kr per månad.

Blir medlem i Lärarförbundet

Att skicka in en förfrågan om medlemskap hos Lärarförbundet tar inte mer än 5 minuter. Man anger om man är studerande eller anställd, personuppgifter, uppgifter om arbetsplatsen samt ett lösenord som sedan används för inloggning på sidan.  Inom någon dag skickas svar ut på förfrågan och medlemskapet kan därmed vara genomfört.

Det som krävs är att man är lärare, SYV eller skolledare. Man kan även vara studerandemedlem samt doktorand. Ytterligare yrkesgrupper som är välkomna är kyrkomusiker men då krävs att man även är ansluten till Kyrkomusikernas Riksförbund.

De som är Egenföretagare och jobbar inom utbildning kan även bli medlemmar men i sådant fall kan inte förbundet företräda personen som arbetsgivare.

Även arbetslösa och pensionärer kan vara medlemmar och därigenom ta del av förmånerna som ett medlemskap ger.

Alla som vill bli medlem i Lärarförbundet får de första tre månadernas medlemskap gratis. Det innebär att man sparar ca 900kr och kan prova på fackförbundet ett kvartal utan kostnad.

Hur mycket det sedan kostar beror på personens inkomst. Detta eftersom priset är inkomststyrt och beroende på vilket slags medlemskaps man ansöker om. Lärarstudenter har gratis medlemskap, doktorander 40kr/mån och pensionärer 45kr/mån.

För de som arbetar är det främst inkomsten som styr avgiften. Upp till 6000kr per månad i bruttoinkomst ger en månadsavgift på 50kr medan en inkomst över 29 000 kr ger en avgift på 325kr/mån. Lärarförbundet har 14 löneintervallet som avgör kostnaden på medlemskapet.  Kom ihåg att kontakta förbundet om lönen ändras så att du hamnar inom ett nytt intervall.